Local נדלן
פקק תנועה
חיים במצור (תמונה להמחשה)
צילום: אלן שיבר

משחררים את השכונות "הנצורות"

עימות בין יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת חה"כ איתן כבל לראש מטה הדיור יצחקי בשימוע לקידום תחבורה ציבורית וטיפול בערים שמצויות ב"מצור" בגלל פקקים והיעדר תחבורה ציבורית יעילה

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה אתמול (שני) בסדרת הדיונים שנפתחה לפני כשבועיים במסגרת שימוע ציבורי שמוביל היו"ר, ח"כ איתן כבל, לקידום התחבורה הציבורית בישראל, יחד עם יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין, וח"כ תמר זנדברג. הישיבה אתמול עסקה בתכנון ופיתוח תחבורה ציבורית בישראל, וכן מתן פתרונות לשכונות במצור וליישובים מנותקים. היו"ר כבל פתח את הישיבה השנייה של השימוע ואמר כי השאיפה היא להוביל לכך שהמדינה תקים "סיירת מטכ"ל" של פתיחת השכונות הנצורות. במהלך הדיון פרץ עימות בינו לבין ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי, ומנהלת אגף התחבורה במינהל התכנון, אילנה שפרן, על רקע מחסור בתכנון שלוקח בחשבון את התחבורה הציבורית.

ראש מטה הדיור יצחקי אמר כי גם באנגליה, בה ביקר בשבוע שעבר, הוא עמד בפקקים כמו בישראל, אלא ששם יש תחבורה ציבורית יעילה. הוא הוסיף כי הפתרון צריך להיות בתחבורה ציבורית כבדה, רכבות כבדות וקלות, שאף אחד לא חוסם אותן בדרך ומביאות אנשים ממקום אחד לשני. היו"ר כבל אמר בתגובה כי ההצעה של יצחקי היא אפילו לא בכיוון. "אם נלך בכיוון הזה צריך לדבר לא על ערים במצור אלא על ערים שיצטרכו לאגור מזון. רכבת זה לא הפתרון".

לדברי היו"ר כבל, הסיפור המרכזי הוא איזה כלים נותנים לאוטובוסים. ח"כ יעל כהן פארן אמרה ליצחקי כי הוא כנראה לא הפנים שהבעיה היא באיך שמתכננים את השכונות היום, שאין סיכוי להעביר בהן תחבורה ציבורית יעילה. ח"כ רועי פולקמן אמר בתגובה כי לא מדובר רק בתכנון וכי צריך תחבורה ציבורית שתהיה אלטרנטיבה לרכב הפרטי. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי הבעיה היא שאין סנכרון בין גורמי התכנון, וכשמתכננים שכונה לא לוקחים בחשבון השפעה על תעסוקה, כבישים ואפילו ניקוז. ח"כ יעקב אשר הוסיף: "בכל תוכנית יש מתכנן תנועה, אבל אני לא זוכר שהיה מתכנן תחבורה ציבורית". ח"כ רחל עזריה אמרה גם היא כי הבעיה היא שתח"צ אינה חלק משלבי התכנון.

נציגי תושבי אזורים רבים בארץ התלוננו על שעות ארוכות בפקקים, ועל כך שהמצב בכבישים הוא לקראת אסון. יו"ר העמותה לקידום הקהילה בקדימה צורן, אבי בראון סלמן, סיפר כי היום הורים מחפשים בייביסיטר לא לשעות הערב, אלא בין השעות חמש וחצי בבוקר עד 8 – כדי להגיע לעבודה בזמן. "המשק מפסיד כסף ואיכות חיים, וילידים גדלים בלי ההורים שלהם", אמר. מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, הוסיף כי אין שירות שמשאת את התושבים ואין היערכות של משרד התחבורה לאכלוס שכונות חדשות.

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, אמרה כי בוועדות התכנון אין מספיק ייצוג למשרד התחבורה. לדבריה, בשנים האחרונות מתכנני התחבורה מתמקדים בתכנון מוטה תחבורה ציבורית, אבל עדיין יש כאלה בוועדות התכנון שרואים רק יחידות דיור. היו"ר כבל אמר בתגובה כי לפי בדיקה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רק ב-3 אחוז מדיוני הוועדות המקומיות משתתפים נציגי משרד התחבורה. הוא קרה לטרנר לטפל בכך באופן מיידי.

מנהלת אגף תחבורה במינהל התכנון, אילנה שפרן, אמרה כי התוכניות מתחילות קודם כל בתכנון של תחבורה. דבריה גררו הערות והיא הוספיה כי בכל זאת השינוי קורה. היו"ר כבל הגיב ואמר כי "אם זה מה שקורה כשאתם כן מתכננים תחבורה, אז העמדה שאת מציגה מביכה. היה לכם את התכנון הכי טוב אבל המציאות לא מתכתבת איתו כי כל האנשים שהגיעו לדיון היום לא מצליחים לצאת מהשכונות שלהם. הבנייה לא מתכתבת נכון להיום עם תחבורה ציבורית, זה קורה אולי בערים דמיוניות". נציגי תושבי שכונות נצורות מרחבי הארץ העירו גם הם כי הות"ל פוגע בתכנון ו"הורס את המדינה", וכי המצב בשטח חמור יותר ממה שנשמע בישיבה עד כדי שאנחנו בסיפו של אסון.

יו"ר ועדת המשנה לתח"צ, ח"כ דב חנין, אמר כי החדשות הרעות הן שאנחנו בדרך למקום גרוע יותר, כי אנחנו הולכים לכיוון לא נכון. "אנחנו בהסתיידות עורקים שהולכת להיות חסימת עורקים וצריך פעולת חירום לשנות את המצב. צריך לקדם מהלכים של צנתור ובכל מקום שצריך לתת העדפה לתח"צ".

היו"ר כבל סיכם ואמר כי בשורה התחתונה ישראל עומדת, והתחבורה הציבורית לא נמצאת בשום סדר עדיפות והקטסטרופה היא קודם כל תכנונית. הוא הוסיף כי הוועדה תצטרך ללמוד מה הסמכויות של מוסדות התכנון בנושאים תחבורתיים, והאם תחבורה היא חלק בלתי נפרד מהתכנון או רק משהו בשביל לסמן עליו וי, ושב וקרא להקים סיירת תכנון שתבחר את המוקדים המרכזיים שחייבים לקבל טיפול מיידי.